farby sitodrukowe Marabu

FARBY SITODRUKOWE 
zagadnienia techniczne


     Niniejszy dział będzie poświęcony aspektom technicznym związanym z farbami sitodrukowymi. Dotyczyć będzie zarówno podstawowej wiedzy ogólnej, jak i szczegółowych danych technicznych, tak, by każdy bez względu na poziom doświadczenia i wiedzy, mógł znaleźć coś interesującego. Ze względu na charakter naszej działalności i znajomości swoich produktów, będziemy skupiać się głównie na farbach Marabu. Mamy nadzieję, że niniejszy dział przyczyni się również do lepszego zrozumienia charakterystyki naszych farb i uniknięcia wielu nieporozumień i rozczarowań.
Farby Marabu charakteryzują się wysoką jakością, ale nieprawidłowo zastosowane mogą przynieść zupełnie nieprawdziwe opinie i błędne spostrzeżenia. Produkty te mają duże możliwości regulacji swoich parametrów, przez co nie należą do najłatwiejszych w użyciu. Jest tu trochę analogii do sprzętu fotograficznego – słabszej jakości aparaty są ustawione fabrycznie tak, by łatwo działały, były przyjazne w obsłudze i nie frustrowały laika. Natomiast prawdziwe możliwości zaczynają się dopiero w momencie, gdy otrzymujemy sprzęt o dużych możliwościach kalibracji i ustawień technicznych/manualnych. Słaby użytkownik, niestety wykona takim profesjonalnym sprzętem, być może znacznie gorsze zdjęcia, niż zwykłym, prostym automatem, ale ambitny fotograf, będzie potrafił „wycisnąć” z niego zapewne to, co najlepsze i nieosiągalne dla amatorskiego sprzętu.
    Farby Marabu również wymagają wiedzy i doświadczenia. Może to brzmieć nieco górnolotnie, ale warto czytać instrukcje, tak samo, jak warto zapoznawać się z kartami technicznymi naszych produktów, pytać, korzystać z wsparcia i podpowiedzi. Od tego wszakże jesteśmy i służymy Państwu pomocą od ponad 30 lat. Dział ten będzie na bieżąco aktualizowany i rozbudowywany.
Czekamy również na Państwa sugestie, co do tematyki.

Zapraszamy życząc przyjemniej i ciekawej lektury.

1. Drukowanie na podłożach poliestrowych typu PET / PETG / PETA


Drukowanie na podłożach poliestrowych typu PET / PETG / PETA

Poliester jest coraz częściej stosowany jako alternatywa dla drogiego PMMA i PC. W związku z ciągle rosnącą popularnością, przygotowane zostały opisy na temat tego podłoża i jego możliwości w zakresie sitodruku przedstawione są poniżej. W razie dodatkowych pytań, prosimy o kontakt z nami.

PET to termoplastyczny materiał syntetyczny, który jest wytwarzany w procesie polikondensacji. Podstawowymi składnikami są kwas talowy i glikol etylenowy.
Łańcuchowy i nasycony związek powstały z nich nazywany jest polietylenem tereftalanu (PET) = poliester.

Rodzaje PET:

Istnieją cztery różne struktury poliestru:
– amorficzne, modyfikowane glikolem kopolimery ze zwiększoną odpornością na uderzenia (PET-G)
– kopoliester HT (wysokotemperaturowy)
– amorficzny PET (PET-A)
– krystaliczny PET (C-PET)

Modyfikując wariant PET-A za pomocą glikolu, możemy uzyskać PET-G. W porównaniu do PET-A, PET-G wykazuje doskonałą formowalność próżniową (bez białego zabarwienia), jak również zwiększoną odporność na uderzenia. W przypadku kopoliestru HT (High Temperature) podstawą jest modyfikowany i ulepszony materiał PET-G,  ale o podwyższonej odporności na temperaturę i termoformowanie, a także zmniejszonym ryzyku pękania.
Materiały poliestrowe są głównie przezroczyste, ale dostępne są również wersje kolorowe.

producenci poliestrów PET
Rodzaje poliestrów i ich nazwy handlowe, zależnie od producenta.


Drukowanie na poliestrach nastręcza pewne trudności. Ponieważ zaliczane są do podłoży problematycznych, należy pamiętać o zachowaniu ostrożności, oraz skrupulatnie stosować się do podstawowych zasad, które uchronią Państwa przed nieprzyjemnościami w postaci pajączkowania powierzchni druku (pękania) lub słabej adhezji, tym samym reklamacjami.

efekt pajaczkowania PET
Powyżej przykład nieprawidłowo zadrukowanej powierzchni typu PET - po kilku dniach od wysuszenia.

Wskazówki dotyczące drukowania na PET

Drukowanie na materiałach poliestrowych generalnie nie jest takie łatwe, w szczególności na PET-G i PET-A, ponieważ pękanie nadruku może nastąpić nawet po kilku dniach i/lub przyczepność może być niewystarczająca, jeśli wybór farby był nieprawidłowy.

Dlatego też zaleca się ostrożnie wybrać system farb, zwracając uwagę na następujące kryteria:

  • odcienie bieli i mieszaniny z bielą są najbardziej krytyczne (wysoka pigmentacja zmniejsza elastyczność)
  • grube warstwy farby (siatki grube < 77 lub wielowarstwowe wydruki) prawdopodobnie doprowadzą do problemów takich jak pękanie
  • jeżeli suszenie odbywa się w suszarce tunelowej, tuż po wydrukowaniu, ryzyko pękania będzie zredukowane do minimum, a odporność na uderzenia będzie najlepsze z możliwych
  • ważny jest wybór odpowiedniego rozcieńczalnika/opóźniacza, np. PSV, SV 1 lub SV 5

    Zalecenia producenta dotyczące farb Marabu

Decydujące znaczenie ma prawidłowe typu zdefiniowanie farby. Obecnie można zalecić następujące typy farb dla różnych wymagań klienta.
Poniżej znajdziesz zalecane podkładowe typy białych odcieni, jako najtrudniejsze w doborze i najbardziej odpowiedzialne za efekt końcowy.

Dla podłoży PET-G:

Jednoskładnikowe odcienie rozpuszczalnikowe/odcienie podstawowe.
Suszenie tunelowe lub suszenie na stojakach:

– Mara® Flex FX biały: FX 970
– Mara® Gloss GO biały: FX 970
– Mara®Form MPC biały: MPC 970

Jednoskładnikowe odcienie rozpuszczalnikowe/odcienie podstawowe.
Nadające się wyłącznie do bezpośredniego suszenia tunelowego.

– Libra Print LIP biały: LIP 971*
– Mara® Switch MSW biały: MSW 970**

* LIP 971 osiągnie najlepszą przyczepność taśmy testowej po procesie formowania próżniowego
** Zalecamy dodanie 2% WM 1

Jeżeli używany jest LIP, do mieszanek kolorystycznych z białym, zalecamy użycie odcienia typu LIP 971.
W przypadku czerni lub mieszanek z czarnym, należy użyć LIP 489 zamiast LIP 980.

Dwuskładnikowe odcienie rozpuszczalnikowe/podstawowe:

Mara® Star SR : H 1 = 8 : 1
Mara® Poly P : H 1 = 8 : 1

Farby utwardzane promieniami UV /podstawowe odcienie/ oraz 4-kolorowe odcienie CMYK:

– Ultra Form UVFM (formowalne próżniowo)
– Ultra Graf UVAR

Dla podłoży typu PET-A:

Jednoskładnikowe odcienie rozpuszczalnikowe/odcienie podstawowe:

– Mara® Flex FX biały: FX 970
– Mara® Gloss GO biały: FX 970
– Forma Mara® Form MPC biała: MPC 970

Dwuskładnikowe odcienie rozpuszczalnikowe/podstawowe:

Mara® Star SR : H 1 = 10 : 1
Mara® Poly P : H 1 = 8 : 1

Utwardzane promieniami UV /podstawowe oraz 4 kolorowe odcienie procesowe CMYK:

– Ultra Plus UVP + 2% UV-HV 4
– Ultra Star-M UVSM + 2% UV-HV 4

Podłoże typu HT PET-G (wysokotemperaturowe):

Jednoskładnikowe odcienie rozpuszczalnikowe / odcienie podstawowe:

– Mara® Gloss GO biały: GO 070
– Mara® Form MPC biały: MPC 970
– Libra Print LIP białe: LIP 970, 971
– Libra Gloss LIG biały: LIG 070
– Libra Speed LIS białe: LIS 070, 971
– Mara® Star SR biały: SR 070, 270
– Mara® Switch MSW biały: MSW 970

Jednoskładnikowe na bazie rozpuszczalnika / 4 kolorowe procesowe odcienie CMYK:

– Libra Print LIP 4×9* biały: LIP 970/971
– Libra Gloss LIG biały: LIG 070

*  nie nadaje się do formowania próżniowego

Dwuskładnikowe odcienie rozpuszczalnikowe /wersje podstawowe:

Mara® Star SR : H 1 = 8 : 1
Mara® Poly P : H 1 = 8 : 1

Utwardzane promieniami UV / odcienie podstawowe i 4 kolorowe procesowe odcienie CMYK:

– Ultra Form UVFM (formowalny próżniowo)
– Ultra Graf UVAR

Informacje podane w tym zestawieniu zostały opracowane zgodnie z aktualną wiedzą producenta – firmy Marabu i od wielu lat sprawdzają się w praktyce. Niemniej jednak przed rozpoczęciem właściwego zlecenia istnieje obowiązek sprawdzenia i udokumentowania wszystkich szczegółów oraz zaleceń dotyczące warunków druku (cechy druku, suszenie, formowanie próżniowe, czynności po obróbce), jak również do stosowanego podłoża.

Należy zwrócić szczególną uwagę na ryzyko pęknięcia, które mogą wystąpić (szczególnie w przypadku PET-G) nawet kilka dni po wydrukowaniu i suszeniu.